Bilforum Moss

Uden biler stanner Norge

Velg miljøvennlige biler

I 2013 nådde bilsalget nye høyder og en av årsakene til dette var at stadig flere kjøpte miljøvennlige biler. For første gang har også de elektriske bilene klart å karre seg til en plass blant de mest solgte. Elbilen Nissan Leaf havnet på 3 plass over de mest solgte bilene i Norge i 2013.

Nissan Leaf

Nissan Leaf er en el-bil i kompaktklassen som først ble introdusert for det japanske og amerikanske markedet i 2010. Siden sommeren 2011 har den klatret kjapt oppover listene over de mest solgte bilene i Norge. Nissan sier at bilen har en rekkevidde på 160 KM og prisene ligger på rundt 300 000 NKR. Bilen har en toppfart på 150 km/t og har en frontmontert elektrisk motor som driver forhjulene. Batteriene sies å ha en levetid på mellom 5 og 10 år ved normalt bruk.

Toyota Auris på andre plass

Toyota Auris kom på en god andre plass og ble solgt i 4 818 eksemplarer i 2013. Bilen kan fås med flere typer motorer deriblant to forskjellige bensinmotorer og 3 forskjellige dieselmotorer. Men det er hybridene de er mest kjent for i Norge. Toyota Auris HSD er første fullhybriden som ble produsert Europa og ble lansert høsten 2010 i Norge. Bilen har også fått blitt skrytt i skyene for sin sikkerhet og trygghet på veiene.

Og vinneren er

På første plass kom Volkswagen Golf som hadde de beste salgstallene med 7 366 solgte biler i 2013. Salgstallene skiller ikke mellom hybrid, el-bil eller bensin, så det er god grunn til å tro at en god del av disse bilene som ble solgt var av det miljøvennlige alternativet. De slapp sin hybridbil i desember så det er ingen tvil om at de følger trendene med å produsere mer miljøvennlige biler for sine kunder.

Hvorfor bør man velge el-bil?

Først og fremst er biler med elmotorer helt utslippsfrie, tenk på hva det gjør for miljøet! Den elektriske kraften produseres fra forskjellige former av fornybar energi og dette er med på å redusere utslippene i transportsektoren. Bilen er også tre ganger mer energieffektiv enn en bil som går på for eksempel bensin og forskjellen her øker ved bykjøring. Disse motorene har også færre bevegelige deler og er utrolig enkle å vedlikeholde. Eneste du trenger å gjøre for å kjøre er å lade opp batteriene på en av byens ladestasjoner.

Så hva bringer fremtiden?

Det neste logiske skrittet nå er ladbare hybridbiler. Dagens hybridbiler lades kun ved overskuddsenergie når bilen bremser eller en generator kobles til den fossile motoren på bilen. De nye bilene skal kunne kobles på ladestasjoner samtidig som de har bensin eller diesel motor. Det er meningen at batteriet skal duge til vanlig småkjøring og de første hybridene som kommer har en rekkevidde på 2-6 mil før de går over på forbrenningsmotoren.

Hvor lang tid disse batteriene skal bruke på å lade er selvsagt et spørsmål. Det sies at det med 16 amper og 220 volt trenger 10 timer å lade batteriet maks. Ved høyere effekt går det selvfølgelig mye raskere.